Online vindbaar zijn is van groot belang voor het succes van je website. De Yoast SEO (Search Engine Optimization) is een plugin die je gebruikt om je webpagina’s pagina’s te optimaliseren voor zoekmachines als Google. Deze handleiding SEO Tool helpt je bij het gebruik ervan.

Je vindt Yoast Seo in de bewerkmodus van elke pagina van je website direct onder het tekstveld.

De Yoast SEO instellingen zijn verdeeld over drie tabbladen: SEO, Leesbaarheid en Social Media.

Tablad SEO

Focus keyphrase

Dit is het belangrijkste trefwoord dat aangeeft waar de tekst op de pagina over gaat. Een focus keyphrase kan 1 woord zijn of uit meerdere woorden bestaan.
focuskeyphrase

Google Preview

Onder Google Preview zie je hoe het zoekreultaatresultaat van jouw pagina wordt weergegeven in Google.

Klik op Snippet bewerken om dit aan te passen.

SEO-Titel: Deze is standaard de titel van je pagina gevolgd door een scheidingsteken en de titel van je website.
Handleiding SEO Tool
Je kunt dit veranderen door andere variabelen te kiezen of de volgorde van de variabelen te veranderen.
Ook kun je hier zelf een titel intikken. Merk op dat de balk onder het tekstveld groen wordt als je het ideale aantal woorden voor de titel gebruikt.
Handleiding SEO Tool
Slug: Een toevoeging achter de URL van je pagina. Zorg dat hier het belangrijkste trefwoord van de pagina in staat.
Handleiding SEO Tool
Meta omschrijving: Een korte omschrijving van de inhoud van je pagina. Merk ook hier op dat de balk eronder groen wordt als je het ideaal aantal woorden gebruikt. Let op het gebruik van trefwoorden die belangrijk zijn voor de inhoud van je pagina.
Handleiding SEO Tool

SEO Analyse Tool

Onder Analyse resultaten kun je controleren wat er nog te verbeteren valt aan je tekst. De problemen/verbeterpunten hebben een rood bolletje, de minder erge problemen/verbeterpunten een oranje bolletje en de als er een groen bolletje voor een item staat is het OK.
Let op: soms is het onmogelijk om een advies van Yoast SEO op te volgen omdat je tekst dan te opvallend voor zoekmachines is geschreven. Houdt altijd in je hoofd dat menselijke lezers boven zoekmachines gaan.

De volgorde loopt van rood naar groen (en kan in deze handleiding dus afwijken van jouw situatie).

Uitgaande links
Voeg 1 of meer links naar externe websites toe

Interne links
Voeg 1 of meer links naar pagina’s binnen je eigen websites toe. (Bijvoorbeeld naar de contactpagina)

Keyphrase in subkopje
Zorg dat de Focus Keyphrase die je eerder hebt ingevuld ook voorkomt in 1 of meerdere paragraafkoppen

Keyphrase in titel
Zorg dat de Focus Keyphrase die je eerder hebt ingevuld ook voorkomt in de paginatitel

Keyphrase in introductie
Zorg dat de Focus Keyphrase in de eerste paragraaf voorkomt

Keyphrase length
Zorg dat je Focus Keyphrase niet te lang of te kort is.

Keyphrase dichtheid
Hoe vaak komt de Focus Keyphrase voor in de tekst. Zorg voor minimaal 3x maar overdrijf niet, de tekst moet ook nog leesbaar zijn.

Keyphrase in metaomschrijving
Zorg dat je Focus Keyphrase in de met omschrijving onder Google Preview staat

Lengte van de meta-omschrijving
Zorg voor het juiste aantal karakters, tijdens het tyoen in de Snippet onder Google preview zie je een balk die van oranje naar groen gaat als je op het juiste aantal karakters zit.

Eerder gebruikte keyphrase
Zorg dat je Focus Keyphrase niet op andere pagina’s van je website gebruikt wordt

Image alt attributen
Dit zijn onderwater “tags” die je aan je afbeeldingen geeft.
Ga naar je Dashboard en dan in de linkerbalk naar Media => Bibliotheek hier kun je je afbeeldingen bewerken.
Klik op een afbeelding. Rechts kun je nu trefwoorden aan je afbeelding toevoegen

Tekst lengte
Voor een standaard webpagina wordt een minimum van 300 woorden geadviseerd. Hoe langer je tekst hoe beter Google kan bepalen waar deze over gaat.

Titel breedte
Probeer een titel te bedenken die heel duidelijk aangeeft waar de inhoud van je pagina over gaat.

Keyphrase in slug
Komt je Focus Keyphrase voor in de slug van de URL? De SLUG is het gedeelte dat na de website URL komt bijvoorbeeld: www.pipnl.nl/ handleiding-seo-tool
Je kunt dit aanpassen onder Google Preview

Cornerstone Content

Is de pagina wat betreft inhoud een belangrijke voor je website? Vink dan “AAN” achter Cornerstone Content. Als dit is aangevinkt weten de zoekmachines dat de inhoud op deze pagina relevant is.
Een pagina met Algemene Voorwaarden is bijvoorbeeld geen Cornerstone Content maar een pagina waar je Diensten of Producten op staan wel.

Meta Robots geavanceerd

Met deze optie kun je per pagina onderdelen uitsluiten van indexering. Dat wil zeggen dat ze niet getoond worden in de zoekresultaten.
Voor de meeste websites is dit niet relevant.

Canonical URL

Als de inhoud van de pagina niet uniek is (bijvoorbeeld een bericht dat je nogmaals publiceert met een kleine update) loop je kans dat Google of andere zoekrobots je pagina als duplicate content aanmerken.
In dit geval kun je hier een canonieke URL opgeven. Hiermee vertel je de zoekmachines dat de pagina een kopie is van een andere pagina en geeft een verwijzing naar het origineel.
Deze optie is voor de meeste website niet van belang.

Tabblad leesbaarheid

Hier zie je een analyse van de inhoud van je pagina met gebruik van “stoplichtkleuren”. Door middel van de kleuren groen, oranje en rood geeft Yoast aan hoe het met de leesbaarheid van je tekst is gesteld. Groen is fantastisch, oranje is ok en rood betekent dat je aan dit item aandacht moet besteden.
In de ideale situatie zouden alle bolletjes groen moeten zijn maar dit is niet voor elke pagina haalbaar en ook zeker niet perse nodig. De bolletjes dienen slechts als leidraad, denk eraan dat je je teksten niet alleen voor Google schrijft maar in eerste instantie voor de bezoeker van je pagina.

Signaalwoorden (Transition words)

Signaalwoorden zijn woorden of woordgroepen die het verband aangeven tussen twee alinea’s, zinnen of deelzinnen. Met behulp van signaalwoorden kan de lezer de tekst beter begrijpen.
Bekijk op Wikipedia enkele voorbeelden van signaalwoorden.

Flesch Reading Ease

Met behulp van een formule die is bedacht door de Amerikaanse schrijfadviseur Rudolf Flesch kan de leesbaarheid van een tekst worden berekend. Aan de hand van het aantal woorden, het aantal zinnen en het aantal lettergrepen wordt het leesgemak berekend. Lees hier meer over Flesch Reading Ease.

Lijdende vorm

De actieve vorm wordt, in tegenstellig tot de passieve vorm als makkelijker leesbaar beschouwd. Gebruik dus actieve zinnen.
Meer lezen over het gebruik van Actieve/Passieve vorm.

Opeenvolgende zinnen

Zorg voor variatie in je zinnen, met andere woorden begin niet steeds met hetzelfde woord of gebruik niet hetzelfde werkwoord in opeenvolgende zinnen.

Koptekstverdeling

Verdeel een lange tekst in paragrafen met koptekst boven elke paragraaf. Heading 2, Heading 3 enzovoort.
Selecteer het kopje boven de paragraaf en kies linksboven in de menubalk van de teksteditor h2,  h3 of h4

Paragraaflengte

Zorg voor niet te lange paragrafen, dit houdt je tekst overzichtelijk.

Zinslengte

Maak je zinnen niet te kort en niet te lang. Lees in dit artikel meer over de ideale zinslengte.
yoast seo handleiding

Tabblad Sociaal

Onder het tabblad sociaal kun je aangepaste inhoud voor Facebook en Twitter invoeren. Als je dit leeg laat nemen Facebook en Twitter automatisch de titel, samenvatting en eerste afbeelding van je pagina over.

Tot slot hopen we dat je website met behulp van deze handleiding SEO Tool het goed gaat doen in de zoekmachines!
Nog geen SEO tool op je website? Vraag ons naar de mogelijkheden via de contactpagina